Volume 2018 : 1
De evaluatie van het statutair overheidspersoneel en het ontslag wegens beroepsongeschiktheid: algemene principes
RvS (10e k.) nr. 238.691, 27 juni 2017 (Guy Verbuyst / Gemeente Zelzate)
RvS (9e k.) nr. 238.773, 4 juli 2017 (nv Entropia Digital / Belgische Staat)
RvS (9e k.) nr. 238.473, 12 juni 2017 (Sebastiaan Raes / Belgische Staat)
RvS (14e k.) nr. 239.084, 14 september 2017 (Kris Van Dooren / Belgische Staat)
RvS (7e k.) nr. 238.442, 8 juni 2017 (nv Bleko, nv Ghelamco Invest / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 238.597, 22 juni 2017 (Eric Van Marsenille, Rita Claessens / Vlaamse Gewest)
RvS (9e k.) nr. 238.530, 15 juni 2017 (X. / Katholieke Universiteit Leuven)
RvS (9e k.) nr. 238.531, 15 juni 2017 (X. / Katholieke Universiteit Leuven)
RvS (9e k.) nr. 238.532, 15 juni 2017 (Katholieke Universiteit Leuven / X.)
RvS (9e k.) nr. 238.533, 15 juni 2017 (Katholieke Universiteit Leuven / X.)
RvS (9e k.) nr. 238.535, 15 juni 2017 (X. / Katholieke Universiteit Leuven)
RvS (9e k.) nr. 238.747, 4 juli 2017 (Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen, Greet Valck / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (9e k.) nr. 239.033, 7 september 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege)
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.983, 30 augustus 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege (DPSA))
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.851, 20 juli 2017 (bvba Comparex Software Belgium / cvba Intercommunale Sibelga)
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.935, 4 augustus 2017 (nv Security Guardian's Institute / Stad Gent)
RvS (10e k.) nr. 238.514, 13 juni 2017 (bvba Westside, Singh Gurmeet / Stad Oostende)
RvS (14e k.) nr. 238.095, 4 mei 2017 (bvba Petit Willy / Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.840, 14 juli 2017 (nv Bombardier Transportation Belgium / Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn)
RvS (10e k.) nr. 238.416, 6 juni 2017 (Koenraad Van Halewyck, Anita Smet / Provincie Oost-Vlaanderen, Vlaamse Gewest)
RvS (10e k.) nr. 238.763, 4 juli 2017 (vzw Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen, vzw Bos+ Vlaanderen, vzw Natuurpunt Limburg, e.a. / Vlaamse Gewest)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
De evaluatie van het statutair overheidspersoneel en het ontslag wegens beroepsongeschiktheid: algemene principes
RvS (10e k.) nr. 238.691, 27 juni 2017 (Guy Verbuyst / Gemeente Zelzate)
RvS (9e k.) nr. 238.773, 4 juli 2017 (nv Entropia Digital / Belgische Staat)
RvS (9e k.) nr. 238.473, 12 juni 2017 (Sebastiaan Raes / Belgische Staat)
RvS (14e k.) nr. 239.084, 14 september 2017 (Kris Van Dooren / Belgische Staat)
RvS (7e k.) nr. 238.442, 8 juni 2017 (nv Bleko, nv Ghelamco Invest / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 238.597, 22 juni 2017 (Eric Van Marsenille, Rita Claessens / Vlaamse Gewest)
RvS (9e k.) nr. 238.530, 15 juni 2017 (X. / Katholieke Universiteit Leuven)
RvS (9e k.) nr. 238.531, 15 juni 2017 (X. / Katholieke Universiteit Leuven)
RvS (9e k.) nr. 238.532, 15 juni 2017 (Katholieke Universiteit Leuven / X.)
RvS (9e k.) nr. 238.533, 15 juni 2017 (Katholieke Universiteit Leuven / X.)
RvS (9e k.) nr. 238.535, 15 juni 2017 (X. / Katholieke Universiteit Leuven)
RvS (9e k.) nr. 238.747, 4 juli 2017 (Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen, Greet Valck / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (9e k.) nr. 239.033, 7 september 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege)
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.983, 30 augustus 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege (DPSA))
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.851, 20 juli 2017 (bvba Comparex Software Belgium / cvba Intercommunale Sibelga)
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.935, 4 augustus 2017 (nv Security Guardian's Institute / Stad Gent)
RvS (10e k.) nr. 238.514, 13 juni 2017 (bvba Westside, Singh Gurmeet / Stad Oostende)
RvS (14e k.) nr. 238.095, 4 mei 2017 (bvba Petit Willy / Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.840, 14 juli 2017 (nv Bombardier Transportation Belgium / Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn)
RvS (10e k.) nr. 238.416, 6 juni 2017 (Koenraad Van Halewyck, Anita Smet / Provincie Oost-Vlaanderen, Vlaamse Gewest)
RvS (10e k.) nr. 238.763, 4 juli 2017 (vzw Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen, vzw Bos+ Vlaanderen, vzw Natuurpunt Limburg, e.a. / Vlaamse Gewest)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Année
2018
Volume
2018
Numéro
1
Page
32
Langue
Néerlandais
Juridiction
Raad van State - Conseil d’Etat, 30/08/2017
Référence
“RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.983, 30 augustus 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege (DPSA))”, TBP 2018, nr. 1, 32
Résumé
Samenvatting 1 Bij de concrete uitwerking van het begrip «spoedeisendheid» moet een verzoekende partij zich ervoor hoeden dat begrip niet op algemene wijze te omschrijven. Algemene beschouwingen die niet worden ondersteund door concrete elementen, kunnen niet in aanmerking worden genomen. Het bewijs van de spoedeisendheid mag zich niet beperken tot een theoretische uiteenzetting noch tot het louter opsommen van precedenten. De verzoekende partij moet dus concreet uiteenzetten waarin haar schade of haar nadeel bestaat evenals de wijze waarop zij wil beletten dat dit nadeel ontstaat. Zij moet niet alleen aannemelijk maken dat zij een nadeel lijdt, zij moet ook uiteenzetten waarom daaraan dringend moet worden geremedieerd. De spoedeisendheid van de zaak wordt niet vermoed, welke ook de aard van de bestreden beslissing is. Hoewel het diligent optreden bij het inleiden van een vordering tot schorsing wegens uiterst dringende noodzakelijkheid een noodzakelijke vereiste is, volstaat het enkel voldoen aan deze eis op zich niet. Samenvatting 2 De toepassing van de schorsingsprocedure bij uiterst dringende noodzakelijkheid brengt een ernstige verstoring teweeg in het normale verloop van de rechtspleging voor de Raad van State, beperkt de mogelijkheden tot onderzoek van de zaak tot een strikt minimum en brengt de uitoefening van de rechten van de verdediging van de verwerende partij aanzienlijk in het gedrang. Daarom moet de aanwending van die procedure zeer uitzonderlijk blijven, in die zin dat ze slechts mag worden aangewend in die enkele gevallen dat het uiterst dringende karakter van de zaak meteen voor iedereen zonder meer duidelijk is, ofwel door de verzoekende partij op duidelijke en onomstootbare wijze wordt aangetoond. Dit laatste impliceert dat de verzoekende partij aan de hand van precieze en concrete gegevens aantoont dat de schorsing van de tenuitvoerlegging, indien zij pas na het afwikkelen van de gewone schorsingsprocedure zou worden uitgesproken, onherroepelijk te laat zou komen om het nadeel op te vangen.
Cher visiteur,
Cette page est resevée aux menbres de Jurisquare.
Veuillez vous connecter en cliquant sur le bouton 'Log in' ci-dessous, ou demander sans engagement une offre personnalisée en cliquant sur le bouton 'Abonner'. A partir de € 422,57(hors TVA) par an vous devenez déjà membre de Jurisquare et pouvez déjà accéder à la plus grande bibliothèque juridique digitale de Belgique!