Volume 2018 : 1
De evaluatie van het statutair overheidspersoneel en het ontslag wegens beroepsongeschiktheid: algemene principes
RvS (10e k.) nr. 238.691, 27 juni 2017 (Guy Verbuyst / Gemeente Zelzate)
RvS (9e k.) nr. 238.773, 4 juli 2017 (nv Entropia Digital / Belgische Staat)
RvS (9e k.) nr. 238.473, 12 juni 2017 (Sebastiaan Raes / Belgische Staat)
RvS (14e k.) nr. 239.084, 14 september 2017 (Kris Van Dooren / Belgische Staat)
RvS (7e k.) nr. 238.442, 8 juni 2017 (nv Bleko, nv Ghelamco Invest / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 238.597, 22 juni 2017 (Eric Van Marsenille, Rita Claessens / Vlaamse Gewest)
RvS (9e k.) nr. 238.530, 15 juni 2017 (X. / Katholieke Universiteit Leuven)
RvS (9e k.) nr. 238.531, 15 juni 2017 (X. / Katholieke Universiteit Leuven)
RvS (9e k.) nr. 238.532, 15 juni 2017 (Katholieke Universiteit Leuven / X.)
RvS (9e k.) nr. 238.533, 15 juni 2017 (Katholieke Universiteit Leuven / X.)
RvS (9e k.) nr. 238.535, 15 juni 2017 (X. / Katholieke Universiteit Leuven)
RvS (9e k.) nr. 238.747, 4 juli 2017 (Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen, Greet Valck / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (9e k.) nr. 239.033, 7 september 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege)
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.983, 30 augustus 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege (DPSA))
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.851, 20 juli 2017 (bvba Comparex Software Belgium / cvba Intercommunale Sibelga)
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.935, 4 augustus 2017 (nv Security Guardian's Institute / Stad Gent)
RvS (10e k.) nr. 238.514, 13 juni 2017 (bvba Westside, Singh Gurmeet / Stad Oostende)
RvS (14e k.) nr. 238.095, 4 mei 2017 (bvba Petit Willy / Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.840, 14 juli 2017 (nv Bombardier Transportation Belgium / Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn)
RvS (10e k.) nr. 238.416, 6 juni 2017 (Koenraad Van Halewyck, Anita Smet / Provincie Oost-Vlaanderen, Vlaamse Gewest)
RvS (10e k.) nr. 238.763, 4 juli 2017 (vzw Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen, vzw Bos+ Vlaanderen, vzw Natuurpunt Limburg, e.a. / Vlaamse Gewest)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
De evaluatie van het statutair overheidspersoneel en het ontslag wegens beroepsongeschiktheid: algemene principes
RvS (10e k.) nr. 238.691, 27 juni 2017 (Guy Verbuyst / Gemeente Zelzate)
RvS (9e k.) nr. 238.773, 4 juli 2017 (nv Entropia Digital / Belgische Staat)
RvS (9e k.) nr. 238.473, 12 juni 2017 (Sebastiaan Raes / Belgische Staat)
RvS (14e k.) nr. 239.084, 14 september 2017 (Kris Van Dooren / Belgische Staat)
RvS (7e k.) nr. 238.442, 8 juni 2017 (nv Bleko, nv Ghelamco Invest / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 238.597, 22 juni 2017 (Eric Van Marsenille, Rita Claessens / Vlaamse Gewest)
RvS (9e k.) nr. 238.530, 15 juni 2017 (X. / Katholieke Universiteit Leuven)
RvS (9e k.) nr. 238.531, 15 juni 2017 (X. / Katholieke Universiteit Leuven)
RvS (9e k.) nr. 238.532, 15 juni 2017 (Katholieke Universiteit Leuven / X.)
RvS (9e k.) nr. 238.533, 15 juni 2017 (Katholieke Universiteit Leuven / X.)
RvS (9e k.) nr. 238.535, 15 juni 2017 (X. / Katholieke Universiteit Leuven)
RvS (9e k.) nr. 238.747, 4 juli 2017 (Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen, Greet Valck / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (9e k.) nr. 239.033, 7 september 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege)
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.983, 30 augustus 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege (DPSA))
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.851, 20 juli 2017 (bvba Comparex Software Belgium / cvba Intercommunale Sibelga)
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.935, 4 augustus 2017 (nv Security Guardian's Institute / Stad Gent)
RvS (10e k.) nr. 238.514, 13 juni 2017 (bvba Westside, Singh Gurmeet / Stad Oostende)
RvS (14e k.) nr. 238.095, 4 mei 2017 (bvba Petit Willy / Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.840, 14 juli 2017 (nv Bombardier Transportation Belgium / Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn)
RvS (10e k.) nr. 238.416, 6 juni 2017 (Koenraad Van Halewyck, Anita Smet / Provincie Oost-Vlaanderen, Vlaamse Gewest)
RvS (10e k.) nr. 238.763, 4 juli 2017 (vzw Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen, vzw Bos+ Vlaanderen, vzw Natuurpunt Limburg, e.a. / Vlaamse Gewest)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Année
2018
Volume
2018
Numéro
1
Page
34
Langue
Néerlandais
Juridiction
Raad van State - Conseil d’Etat, 04/08/2017
Référence
“RvS (vakantiekamer) (12e k.) nr. 238.935, 4 augustus 2017 (nv Security Guardian's Institute / Stad Gent)”, TBP 2018, nr. 1, 34-36
Résumé
Samenvatting 1 In de veronderstelling dat richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten en tot intrekking van Richtlijn 2004/18/EG geen directe werking zou hebben, was een voorafgaande Europese bekendmaking niet verplicht. De verwerende partij heeft dan ook een overeenkomst gesloten met de tussenkomende partij op 22 juni 2017. Art. 30, laatste lid wet 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies bepaalt dat zodra de opdracht is gesloten, deze niet meer kan geschorst of onverbindend worden verklaard door de verhaalinstantie, welke die ook zij. De vordering tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid bij de Raad van State is in deze hypothese onontvankelijk wegens onbevoegdheid van de Raad van State door de sluiting van de overeenkomst. Samenvatting 2 Directe werking houdt in dat de bepalingen van een richtlijn inhoudelijk gezien onvoorwaardelijk en voldoende nauwkeurig zijn. Het toekennen van de kwalificatie van directe werking ligt in een procedure van uiterst dringende noodzakelijkheid juridisch niet voor de hand. Samenvatting 3 In de veronderstelling dat richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten en tot intrekking van Richtlijn 2004/18/EG directe werking zou hebben, was de opdracht, die de Europese drempel bereikt onderworpen aan een voorafgaande Europese bekendmaking en was art. 11 wet 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten inzake de wachttermijn van toepassing. De vereiste van een dubbele kennisgeving is verbonden aan het ingaan van de wachttermijn, waardoor de laatste verzending bepalend is. Deze vereiste is niet verbonden aan het ingaan van de verhaaltermijn van vijftien dagen voor een vordering tot schorsing op grond van art. 23, § 3 wet 17 juni 2013. Deze bepaling werd bij de wijzigingswet van 16 februari 2017 (inwerkingtreding op 30 juni 2017) aangevuld, door onder meer te bepalen dat in geval van niet-gelijktijdige zendingen, de termijnen beginnen te lopen vanaf de dag van de laatste verzending. Bij gebrek aan enige overgangsbepaling is echter in casu nog de oude versie van toepassing en is de aanvang van de verhaaltermijn niet verbonden aan de laatste verzending. De termijn om tegen de thans bestreden beslissing een vordering tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid bij de Raad van State in te stellen, vangt derhalve aan de dag na de dag waarop de eerste kennisgeving werd verricht. De vordering is in deze hypothese onontvankelijk wegens laattijdigheid.
Cher visiteur,
Cette page est resevée aux menbres de Jurisquare.
Veuillez vous connecter en cliquant sur le bouton 'Log in' ci-dessous, ou demander sans engagement une offre personnalisée en cliquant sur le bouton 'Abonner'. A partir de € 422,57(hors TVA) par an vous devenez déjà membre de Jurisquare et pouvez déjà accéder à la plus grande bibliothèque juridique digitale de Belgique!