- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 3
- Artikel
- Kiezen tussen kwaden. Gemeentelijke herindeling in Nederland.
Volume 2013 : 3
Editoriaal. Een kaasschaaf in het vriesvak.
Interview met Peter De Caluwe, intendant van De Munt en Overheidsmanager van het Jaar 2012.
Kiezen tussen kwaden. Gemeentelijke herindeling in Nederland.
A3-methodiek: effectief leiderschap geïntegreerd in de beleids- en beheerscyclus van gemeenten, provincies en OCMW's.
Talentmanagement in ontwikkeling. Een kijk op de praktijk in de Vlaamse overheid.
Het Verdrag van Lissabon voor Vlaanderen: opportuniteit of beperking?
Editoriaal. Een kaasschaaf in het vriesvak.
Interview met Peter De Caluwe, intendant van De Munt en Overheidsmanager van het Jaar 2012.
Kiezen tussen kwaden. Gemeentelijke herindeling in Nederland.
A3-methodiek: effectief leiderschap geïntegreerd in de beleids- en beheerscyclus van gemeenten, provincies en OCMW's.
Talentmanagement in ontwikkeling. Een kijk op de praktijk in de Vlaamse overheid.
Het Verdrag van Lissabon voor Vlaanderen: opportuniteit of beperking?
Jaar
2013
Volume
2013
Nummer
3
Pagina
8
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
K. ABMA, “Kiezen tussen kwaden. Gemeentelijke herindeling in Nederland.”, VTOM 2013, nr. 3, 8-26
Samenvatting
De zoektocht naar een optimale gemeentelijke schaal is een terugkerend fenomeen als het gaat om de Nederlandse gemeenten. Soms wordt wel gesproken van een zoektocht naar 'de heilige graal' in het denken over de organisatie van het Nederlandse binnenlandse bestuur. Schaaldenken is daarmee een evergreen in het Nederlandse openbare bestuur. En dan gaat het vooral om opschaling: het gemiddelde aantal inwoners per gemeente moet omhoog met als logisch gevolg dat daardoor het totale aantal gemeenten daalt. Het uiteindelijke doel daarvan is om de gemeenten sterker te maken, oftewel de bestuurskracht te verbeteren. Dit proces van schaalvergroting, dat ingezet vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw een versnelling beleefde, gaat in Nederland steeds verder door. Het einde daarvan is nog niet in zicht.
In deze bijdrage staat de stand van zaken anno 2013 van het Nederlandse herindelingsbeleid centraal. Daarnaast wordt ingegaan op de motieven en de effecten van de herindelingen in Nederland. Deze bijdrage levert een overzicht van de totale hoeveelheid literatuur die in Nederland is verschenen over schaal, fusie en herindeling. In de eerste paragraaf wordt in het kort de positie van de gemeente in het Nederlandse staatsbestel behandeld. Vervolgens komt in paragraaf 2 het Nederlandse herindelingsbeleid aan de orde. In paragraaf 3 wordt ingegaan op de motieven waarom gemeentebesturen nadenken over fusie. Paragraaf 5 gaat over de effecten van de herindelingen. Het model dat daarvoor gehanteerd wordt, is in 1998 ontwikkeld door een team onder leiding van de Leidse hoogleraar Theo TOONEN. Dit model wordt beschreven in paragraaf 4. Tot slot wordt in paragraaf 6 een conclusie getrokken.