- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 3
- Artikel
- Het Verdrag van Lissabon voor Vlaanderen: opportuniteit of beperking?
Volume 2013 : 3
Editoriaal. Een kaasschaaf in het vriesvak.
Interview met Peter De Caluwe, intendant van De Munt en Overheidsmanager van het Jaar 2012.
Kiezen tussen kwaden. Gemeentelijke herindeling in Nederland.
A3-methodiek: effectief leiderschap geïntegreerd in de beleids- en beheerscyclus van gemeenten, provincies en OCMW's.
Talentmanagement in ontwikkeling. Een kijk op de praktijk in de Vlaamse overheid.
Het Verdrag van Lissabon voor Vlaanderen: opportuniteit of beperking?
Editoriaal. Een kaasschaaf in het vriesvak.
Interview met Peter De Caluwe, intendant van De Munt en Overheidsmanager van het Jaar 2012.
Kiezen tussen kwaden. Gemeentelijke herindeling in Nederland.
A3-methodiek: effectief leiderschap geïntegreerd in de beleids- en beheerscyclus van gemeenten, provincies en OCMW's.
Talentmanagement in ontwikkeling. Een kijk op de praktijk in de Vlaamse overheid.
Het Verdrag van Lissabon voor Vlaanderen: opportuniteit of beperking?
Jaar
2013
Volume
2013
Nummer
3
Pagina
68
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
N. MORSINK, “Het Verdrag van Lissabon voor Vlaanderen: opportuniteit of beperking?”, VTOM 2013, nr. 3, 68-80
Samenvatting
In december 2009 werd het Verdrag van Lissabon ingevoerd. In de nasleep ervan werden nieuwe beleidsdomeinen ingericht en wetgeving opgesteld om uitvoering te geven aan de artikels. Pas in oktober 2012 werd er een voorstel gedaan om concreet invulling te geven aan de subsidiariteitstoets in het Vlaams Parlement. Daarom is het heden pas mogelijk om een poging te ondernemen een beeld te geven van de relevante veranderingen vanwege het Verdrag van Lissabon voor Vlaanderen. Wat zijn de belangrijkste veranderingen als gevolg van het Verdrag voor Vlaanderen? Dit artikel identificeert drie opportuniteiten en drie beperkingen. Ten eerste wordt het Vlaams Parlement in de Politieke Verklaring nr. 51 erkend als kamer van het nationaal parlement en krijgen deze nationale parlementen belangrijke extra bevoegdheden in het Verdrag van Lissabon. Ten tweede, wordt het regionaal niveau expliciet erkend in de identiteitsclausule. Ten derde, heeft Vlaanderen zoals alle natuurlijke en rechtspersonen meer toegang tot het Hof. Er zijn ook drie beperkingen. Ten eerste, zijn er twee nieuwe ondersteunende bevoegdheden en een nieuwe gedeelde bevoegdheid die tot de Vlaamse bevoegdheden behoren en bijgevolg de Vlaamse beleidsvrijheid kunnen beperken. Ten tweede, hoeft de Europese Commissie geen nationale - dus ook geen Vlaamse - experts te raadplegen voor gedelegeerde handelingen (delegated acts). De lidstaten kunnen hierdoor niet stemmen over 'niet-essentiële onderdelen' van handelingen die een basiswet kunnen wijzigen en aanvullen. Ten derde, is er de algemene overbruggingsclausule (clause passerelle) die als onderdeel van de vereenvoudigde herzieningsprocedures het vetorecht van nationale parlementen, maar in geval van gemengd verdrag ook het Vlaams Parlement beperkt.