- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 2
- Artikel
- RvS (7e k.) nr. 245.878, 24 oktober 2019 (vzw M. / de deputatie van de provincieraad van Oost-Vlaanderen)
Volume 2020 : 2
Coronamaatregelen in het Vlaamse omgevingsrecht
Het Vlaamse Gemeentewegendecreet: een eerste wettelijke verankering van het beginsel van de gelijkheid van de burgers voor openbare lasten
De vervoerregio's onder het Decreet Basisbereikbaarheid
Artikel 194 Gemeentedecreet: eeuwenoud, springlevend, gecontesteerd. Waarom moet een inwoner namens zijn gemeente in rechte kunnen treden?
Coronamaatregelen in het Vlaamse omgevingsrecht
Pol. Leuven nr. 18A222, 4 juni 2019
[Specifieke regels en procedures bij GAS-boetes voor bepaalde parkeer- en verkeersovertredingen: de redelijkheid van de termijn waarbinnen de sanctie wordt opgelegd]
Grondwettelijk Hof nr. 145/2019, 17 oktober 2019 (vzw Natuurpunt e.a.)
De risico's van het uithollen van participatiemogelijkheden van burgers
Antwerpen (B3M k.) nr. 2019/AR/179, 27 april 2020
RvS (7e k.) nr. 245.878, 24 oktober 2019 (vzw M. / de deputatie van de provincieraad van Oost-Vlaanderen)
RvS (7e k.) nr. 246.072, 14 november 2019 (vzw Vlaams Zweefvliegcentrum Phoenix / vzw Milieufront Omer Wattez)
RvS (10e k.) nr. 246.253, 3 december 2019 (nv N. en J.M. / de gemeente (…) en de Provincie A.)
RvS (10e k.) nr. 246.254, 3 december 2019 (nv N. en J.M. / de gemeente (…) en de Provincie Antwerpen)
Raad Vergunningsbetwistingen (1e k.) nr. A/1920/0265, 19 november 2019
Raad Vergunningsbetwistingen (7e k.) nr. A/1920/0376, 17 december 2019
Raad Vergunningsbetwistingen (9e k.) nr. S/1920/0497, 28 januari 2020
Raad Vergunningsbetwistingen (3e k.) nr. A/1920/0540, 11 februari 2020
Coronamaatregelen in het Vlaamse omgevingsrecht
Het Vlaamse Gemeentewegendecreet: een eerste wettelijke verankering van het beginsel van de gelijkheid van de burgers voor openbare lasten
De vervoerregio's onder het Decreet Basisbereikbaarheid
Artikel 194 Gemeentedecreet: eeuwenoud, springlevend, gecontesteerd. Waarom moet een inwoner namens zijn gemeente in rechte kunnen treden?
Coronamaatregelen in het Vlaamse omgevingsrecht
Pol. Leuven nr. 18A222, 4 juni 2019
[Specifieke regels en procedures bij GAS-boetes voor bepaalde parkeer- en verkeersovertredingen: de redelijkheid van de termijn waarbinnen de sanctie wordt opgelegd]
Grondwettelijk Hof nr. 145/2019, 17 oktober 2019 (vzw Natuurpunt e.a.)
De risico's van het uithollen van participatiemogelijkheden van burgers
Antwerpen (B3M k.) nr. 2019/AR/179, 27 april 2020
RvS (7e k.) nr. 245.878, 24 oktober 2019 (vzw M. / de deputatie van de provincieraad van Oost-Vlaanderen)
RvS (7e k.) nr. 246.072, 14 november 2019 (vzw Vlaams Zweefvliegcentrum Phoenix / vzw Milieufront Omer Wattez)
RvS (10e k.) nr. 246.253, 3 december 2019 (nv N. en J.M. / de gemeente (…) en de Provincie A.)
RvS (10e k.) nr. 246.254, 3 december 2019 (nv N. en J.M. / de gemeente (…) en de Provincie Antwerpen)
Raad Vergunningsbetwistingen (1e k.) nr. A/1920/0265, 19 november 2019
Raad Vergunningsbetwistingen (7e k.) nr. A/1920/0376, 17 december 2019
Raad Vergunningsbetwistingen (9e k.) nr. S/1920/0497, 28 januari 2020
Raad Vergunningsbetwistingen (3e k.) nr. A/1920/0540, 11 februari 2020
Jaar
2020
Volume
2020
Nummer
2
Pagina
130
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Raad van State - Conseil d’Etat, 24/10/2019
Referentie
“RvS (7e k.) nr. 245.878, 24 oktober 2019 (vzw M. / de deputatie van de provincieraad van Oost-Vlaanderen)”, TVGEM 2020, nr. 2, 130-131
Samenvatting
Samenvatting 1 De watertoets impliceert dat wordt onderzocht of een voorgenomen vergunning een "schadelijk effect" (in de zin van de op het geding toepasselijke versie van artikel 3, § 2, 17°, DIWB) doet ontstaan. De watertoets strekt tot het onderzoeken van het causaal verband tussen de gevraagde vergunning en de schadelijke effecten in de zin van voormeld artikel. De vergunningsbeslissing moet formeel worden gemotiveerd, waarbij in elk geval de doelstellingen en de beginselen van het integraal waterbeleid worden getoetst en waaruit blijkt dat de watertoets is uitgevoerd (art. 8, § 1-2 DIWB). Uit die motivering moet meer bepaald blijken, hetzij dat uit het voorwerp van de vergunning geen schadelijke effecten kunnen ontstaan, hetzij dat zulke effecten wel kunnen ontstaan, maar dat ze door het opleggen van gepaste voorwaarden zoveel mogelijk worden beperkt of hersteld. Vermits die toets ook geldt voor verkavelingsvergunningen, kan hij niet worden uitgesteld tot de nadien te verlenen stedenbouwkundige vergunning. Het bestreden arrest dat toestaat dat het onderzoeken van het causaal verband tussen de gevraagde vergunning en de schadelijke effecten wordt uitgesteld "op het niveau van de stedenbouwkundige vergunning" en in die omstandigheden aanneemt dat de waterparagraaf volstaat met de voorwaarde van naleving van voormelde stedenbouwkundige verordeningen "opdat schadelijke effecten vermeden zouden kunnen worden", schendt het voormelde artikel 8 DIWB.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!