- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 2
- Artikel
- RvS (10e k.) nr. 246.253, 3 december 2019 (nv N. en J.M. / de gemeente (…) en de Provincie A.)
Volume 2020 : 2
Coronamaatregelen in het Vlaamse omgevingsrecht
Het Vlaamse Gemeentewegendecreet: een eerste wettelijke verankering van het beginsel van de gelijkheid van de burgers voor openbare lasten
De vervoerregio's onder het Decreet Basisbereikbaarheid
Artikel 194 Gemeentedecreet: eeuwenoud, springlevend, gecontesteerd. Waarom moet een inwoner namens zijn gemeente in rechte kunnen treden?
Coronamaatregelen in het Vlaamse omgevingsrecht
Pol. Leuven nr. 18A222, 4 juni 2019
[Specifieke regels en procedures bij GAS-boetes voor bepaalde parkeer- en verkeersovertredingen: de redelijkheid van de termijn waarbinnen de sanctie wordt opgelegd]
Grondwettelijk Hof nr. 145/2019, 17 oktober 2019 (vzw Natuurpunt e.a.)
De risico's van het uithollen van participatiemogelijkheden van burgers
Antwerpen (B3M k.) nr. 2019/AR/179, 27 april 2020
RvS (7e k.) nr. 245.878, 24 oktober 2019 (vzw M. / de deputatie van de provincieraad van Oost-Vlaanderen)
RvS (7e k.) nr. 246.072, 14 november 2019 (vzw Vlaams Zweefvliegcentrum Phoenix / vzw Milieufront Omer Wattez)
RvS (10e k.) nr. 246.253, 3 december 2019 (nv N. en J.M. / de gemeente (…) en de Provincie A.)
RvS (10e k.) nr. 246.254, 3 december 2019 (nv N. en J.M. / de gemeente (…) en de Provincie Antwerpen)
Raad Vergunningsbetwistingen (1e k.) nr. A/1920/0265, 19 november 2019
Raad Vergunningsbetwistingen (7e k.) nr. A/1920/0376, 17 december 2019
Raad Vergunningsbetwistingen (9e k.) nr. S/1920/0497, 28 januari 2020
Raad Vergunningsbetwistingen (3e k.) nr. A/1920/0540, 11 februari 2020
Coronamaatregelen in het Vlaamse omgevingsrecht
Het Vlaamse Gemeentewegendecreet: een eerste wettelijke verankering van het beginsel van de gelijkheid van de burgers voor openbare lasten
De vervoerregio's onder het Decreet Basisbereikbaarheid
Artikel 194 Gemeentedecreet: eeuwenoud, springlevend, gecontesteerd. Waarom moet een inwoner namens zijn gemeente in rechte kunnen treden?
Coronamaatregelen in het Vlaamse omgevingsrecht
Pol. Leuven nr. 18A222, 4 juni 2019
[Specifieke regels en procedures bij GAS-boetes voor bepaalde parkeer- en verkeersovertredingen: de redelijkheid van de termijn waarbinnen de sanctie wordt opgelegd]
Grondwettelijk Hof nr. 145/2019, 17 oktober 2019 (vzw Natuurpunt e.a.)
De risico's van het uithollen van participatiemogelijkheden van burgers
Antwerpen (B3M k.) nr. 2019/AR/179, 27 april 2020
RvS (7e k.) nr. 245.878, 24 oktober 2019 (vzw M. / de deputatie van de provincieraad van Oost-Vlaanderen)
RvS (7e k.) nr. 246.072, 14 november 2019 (vzw Vlaams Zweefvliegcentrum Phoenix / vzw Milieufront Omer Wattez)
RvS (10e k.) nr. 246.253, 3 december 2019 (nv N. en J.M. / de gemeente (…) en de Provincie A.)
RvS (10e k.) nr. 246.254, 3 december 2019 (nv N. en J.M. / de gemeente (…) en de Provincie Antwerpen)
Raad Vergunningsbetwistingen (1e k.) nr. A/1920/0265, 19 november 2019
Raad Vergunningsbetwistingen (7e k.) nr. A/1920/0376, 17 december 2019
Raad Vergunningsbetwistingen (9e k.) nr. S/1920/0497, 28 januari 2020
Raad Vergunningsbetwistingen (3e k.) nr. A/1920/0540, 11 februari 2020
Jaar
2020
Volume
2020
Nummer
2
Pagina
132
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Raad van State - Conseil d’Etat, 03/12/2019
Referentie
S. DE SOMER, “RvS (10e k.) nr. 246.253, 3 december 2019 (nv N. en J.M. / de gemeente (…) en de Provincie A.)”, TVGEM 2020, nr. 2, 132-135
Samenvatting
Samenvatting 1 Artikel 5.6.6 VCRO voorziet in een aantal ontwikkelingsmogelijkheden binnen woonuitbreidingsgebied. Artikel 5.6.6, § 2 VCRO voorziet daarbij in de mogelijkheid om een omgevingsvergunning voor het bouwen van woningen of voor het verkavelen van gronden in woonuitbreidingsgebied te verkrijgen, indien de aanvrager beschikt over een principieel akkoord van de deputatie. In een principieel akkoord bevestigt de deputatie dat de vooropgestelde ontwikkeling ingepast kan worden in het lokaal woonbeleid, zoals vormgegeven in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en desgevallend in andere openbare beleidsdocumenten. De deputatie wint daaromtrent het voorafgaand advies van de gemeenteraad in. Dat advies is bindend in zoverre het negatief is. Indien de gemeenteraad geen advies aflevert binnen een termijn van negentig dagen, ingaande de dag na deze van de betekening van de adviesvraag, kan aan deze adviesverplichting worden voorbijgegaan. De gemeente in dit dossier sluit met I. een overeenkomst opdat deze laatste exclusief de opdracht krijgt voor de gefaseerde ontwikkeling van het woonproject op het gebied "M.". De gemeente is een schadevergoeding verschuldigd aan I. als het project niet kan doorgaan. Er valt niet in te zien hoe de gemeenteraad in zo'n situatie, in alle objectiviteit en zonder vooringenomenheid over de aanvraag tot principieel akkoord van een andere aanvrager kon adviseren. Het optreden van de gemeenteraad wordt omwille van voorgaande vaststelling ook niet structureel onmogelijk gemaakt. De gemeenteraad kon er zich immers van onthouden om advies uit te brengen. Verder was de gemeenteraad er geenszins toe gehouden om de kwestieuze overeenkomst met I. te sluiten, noch toont hij aan of maakt hij aannemelijk dat hij niet eerst nog kon terugkomen op de in die overeenkomst aangegane verbintenissen alvorens over de aanvraag tot principieel akkoord van de eerste verzoekende partij een advies te verlenen.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!