- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 2
- Artikel
- Artikel 194 Gemeentedecreet: eeuwenoud, springlevend, gecontesteerd. Waarom moet een inwoner namens zijn gemeente in rechte kunnen treden?
Volume 2020 : 2
Coronamaatregelen in het Vlaamse omgevingsrecht
Het Vlaamse Gemeentewegendecreet: een eerste wettelijke verankering van het beginsel van de gelijkheid van de burgers voor openbare lasten
De vervoerregio's onder het Decreet Basisbereikbaarheid
Artikel 194 Gemeentedecreet: eeuwenoud, springlevend, gecontesteerd. Waarom moet een inwoner namens zijn gemeente in rechte kunnen treden?
Coronamaatregelen in het Vlaamse omgevingsrecht
Pol. Leuven nr. 18A222, 4 juni 2019
[Specifieke regels en procedures bij GAS-boetes voor bepaalde parkeer- en verkeersovertredingen: de redelijkheid van de termijn waarbinnen de sanctie wordt opgelegd]
Grondwettelijk Hof nr. 145/2019, 17 oktober 2019 (vzw Natuurpunt e.a.)
De risico's van het uithollen van participatiemogelijkheden van burgers
Antwerpen (B3M k.) nr. 2019/AR/179, 27 april 2020
RvS (7e k.) nr. 245.878, 24 oktober 2019 (vzw M. / de deputatie van de provincieraad van Oost-Vlaanderen)
RvS (7e k.) nr. 246.072, 14 november 2019 (vzw Vlaams Zweefvliegcentrum Phoenix / vzw Milieufront Omer Wattez)
RvS (10e k.) nr. 246.253, 3 december 2019 (nv N. en J.M. / de gemeente (…) en de Provincie A.)
RvS (10e k.) nr. 246.254, 3 december 2019 (nv N. en J.M. / de gemeente (…) en de Provincie Antwerpen)
Raad Vergunningsbetwistingen (1e k.) nr. A/1920/0265, 19 november 2019
Raad Vergunningsbetwistingen (7e k.) nr. A/1920/0376, 17 december 2019
Raad Vergunningsbetwistingen (9e k.) nr. S/1920/0497, 28 januari 2020
Raad Vergunningsbetwistingen (3e k.) nr. A/1920/0540, 11 februari 2020
Coronamaatregelen in het Vlaamse omgevingsrecht
Het Vlaamse Gemeentewegendecreet: een eerste wettelijke verankering van het beginsel van de gelijkheid van de burgers voor openbare lasten
De vervoerregio's onder het Decreet Basisbereikbaarheid
Artikel 194 Gemeentedecreet: eeuwenoud, springlevend, gecontesteerd. Waarom moet een inwoner namens zijn gemeente in rechte kunnen treden?
Coronamaatregelen in het Vlaamse omgevingsrecht
Pol. Leuven nr. 18A222, 4 juni 2019
[Specifieke regels en procedures bij GAS-boetes voor bepaalde parkeer- en verkeersovertredingen: de redelijkheid van de termijn waarbinnen de sanctie wordt opgelegd]
Grondwettelijk Hof nr. 145/2019, 17 oktober 2019 (vzw Natuurpunt e.a.)
De risico's van het uithollen van participatiemogelijkheden van burgers
Antwerpen (B3M k.) nr. 2019/AR/179, 27 april 2020
RvS (7e k.) nr. 245.878, 24 oktober 2019 (vzw M. / de deputatie van de provincieraad van Oost-Vlaanderen)
RvS (7e k.) nr. 246.072, 14 november 2019 (vzw Vlaams Zweefvliegcentrum Phoenix / vzw Milieufront Omer Wattez)
RvS (10e k.) nr. 246.253, 3 december 2019 (nv N. en J.M. / de gemeente (…) en de Provincie A.)
RvS (10e k.) nr. 246.254, 3 december 2019 (nv N. en J.M. / de gemeente (…) en de Provincie Antwerpen)
Raad Vergunningsbetwistingen (1e k.) nr. A/1920/0265, 19 november 2019
Raad Vergunningsbetwistingen (7e k.) nr. A/1920/0376, 17 december 2019
Raad Vergunningsbetwistingen (9e k.) nr. S/1920/0497, 28 januari 2020
Raad Vergunningsbetwistingen (3e k.) nr. A/1920/0540, 11 februari 2020
Jaar
2020
Volume
2020
Nummer
2
Pagina
100
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
S. VERBANCK, “Artikel 194 Gemeentedecreet: eeuwenoud, springlevend, gecontesteerd. Waarom moet een inwoner namens zijn gemeente in rechte kunnen treden?”, TVGEM 2020, nr. 2, 100-114
Samenvatting
Samenvatting 1 Inhoud: 1. Situering 2. Splitsing materiële en formele procespartij 3. Oorsprong en navolgers 3.1. Frankrijk 3.2. Nederland 3.3. Luxemburg 3.4. Spanje 3.5. Andere deelstaten van België 3.6. Waarom is het goedkeuringstoezicht afgeschaft? 3.7. Conclusie 4. Welke argumenten overtuigden het Grondwettelijk Hof niet om artikel 194 Gemeentedecreet te kunnen afschaffen? 4.1. Eerste argument: het gemeentebestuur is nu meer representatief 4.2. Tweede argument: de beslissing om niet op te treden is democratisch gelegitimeerd 4.3. Derde argument: de inwoner heeft intussen veel meer juridische actiemogelijkheden dan in 1836 5. Wat kan het gemeentebestuur doen als een inwoner namens de gemeente in rechte treedt? 6. Zijn er nog mogelijkheden om artikel 194 Gemeentedecreet aan te passen? 6.1. Verbod op belangenvermenging 6.2. Goedkeuringstoezicht 6.3. Milieustakingswet ook voor particulieren 6.4. Betekening van de uitspraak aan het gemeentebestuur 6.5. Kostenverhaal 6.6. Waarom alleen gemeenten en provincies? 7. Conclusie Bespreking van art. 194 gemeentedecreet (Vl.) en Grondwettelijk Hof nr. 129/2019, 10 oktober 2019 (M. V.D. e.a.).
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!