Volume 2018 : 4
Editoriaal. Meer dan nudging. Gedragsinzichten in de Vlaamse overheid en daarbuiten.
Beter beleid maken met gedragsinzichten, een nieuw team binnen de Vlaamse overheid.
Werkt 'nudging' om trapgebruik te stimuleren? Drie veldstudies bij de Vlaamse overheid.
Heerlijk Helder. Hoe ga je strategisch om met een complex gedrag als communicatie?
Nudging in een belastingcontext. Hoe FOD Financiën dankzij gedragsinzichten burgers aanzet om sneller te betalen.
Wordt nudging in het beleid aanvaard in Vlaanderen?
Lucht in je leven. Een pilootproject rond milieu en gezondheid bij sociaal kwetsbare doelgroepen.
Save@work. Samen energie winnen.
Een duwtje in de groene richting naar een milieuverantwoord voedingspatroon. Gedragsonderzoek naar voedselverliezen en gedragsinzichten toepassen voor milieuverantwoorde consumptie van voeding.
Editoriaal. Meer dan nudging. Gedragsinzichten in de Vlaamse overheid en daarbuiten.
Beter beleid maken met gedragsinzichten, een nieuw team binnen de Vlaamse overheid.
Werkt 'nudging' om trapgebruik te stimuleren? Drie veldstudies bij de Vlaamse overheid.
Heerlijk Helder. Hoe ga je strategisch om met een complex gedrag als communicatie?
Nudging in een belastingcontext. Hoe FOD Financiën dankzij gedragsinzichten burgers aanzet om sneller te betalen.
Wordt nudging in het beleid aanvaard in Vlaanderen?
Lucht in je leven. Een pilootproject rond milieu en gezondheid bij sociaal kwetsbare doelgroepen.
Save@work. Samen energie winnen.
Een duwtje in de groene richting naar een milieuverantwoord voedingspatroon. Gedragsonderzoek naar voedselverliezen en gedragsinzichten toepassen voor milieuverantwoorde consumptie van voeding.
Année
2018
Volume
2018
Numéro
4
Page
21
Langue
Néerlandais
Juridiction
Référence
F. BOEN e.a., “Werkt 'nudging' om trapgebruik te stimuleren? Drie veldstudies bij de Vlaamse overheid.”, VTOM 2018, nr. 4, 21-32
Résumé
In drie verschillende overheidsgebouwen in Brussel hebben we onze onderzoeksexpertise in het nudgen van trapgebruik aangewend om contextspecifieke interventies te ontwikkelen en te evalueren. De eerste twee interventies waren kleine pilootprojecten: een op het kabinet van de Vlaamse minister-president en een in het Boudewijngebouw. Daarna volgde een grootschalige derde interventiestudie in het nieuwe Herman Teirlinckgebouw. Deze drie interventiestudies hadden als doel na te gaan of een combinatie van situatiespecifieke nudges gericht op het creëren van een injunctieve norm om de trap te nemen het trapgebruik van werknemers van de Vlaamse overheid zou verhogen. In het algemeen kunnen we besluiten dat de effecten van onze nudging-interventies op trapgebruik in twee van de drie onderzochte contexten beperkt waren. Daarvoor zijn er een aantal technische redenen maar we leerden ook dat het implementeren van de juiste combinatie en dosis van nudges moeilijker is dan men vaak denkt. Bovendien lijkt het design van het gebouw de belangrijkste determinant van het trapgebruik te zijn. Het design van het gebouw vormt immers de sterkste nudge die men kan bedenken.