Volume 2018 : 4
Editoriaal. Meer dan nudging. Gedragsinzichten in de Vlaamse overheid en daarbuiten.
Beter beleid maken met gedragsinzichten, een nieuw team binnen de Vlaamse overheid.
Werkt 'nudging' om trapgebruik te stimuleren? Drie veldstudies bij de Vlaamse overheid.
Heerlijk Helder. Hoe ga je strategisch om met een complex gedrag als communicatie?
Nudging in een belastingcontext. Hoe FOD Financiën dankzij gedragsinzichten burgers aanzet om sneller te betalen.
Wordt nudging in het beleid aanvaard in Vlaanderen?
Lucht in je leven. Een pilootproject rond milieu en gezondheid bij sociaal kwetsbare doelgroepen.
Save@work. Samen energie winnen.
Een duwtje in de groene richting naar een milieuverantwoord voedingspatroon. Gedragsonderzoek naar voedselverliezen en gedragsinzichten toepassen voor milieuverantwoorde consumptie van voeding.
Editoriaal. Meer dan nudging. Gedragsinzichten in de Vlaamse overheid en daarbuiten.
Beter beleid maken met gedragsinzichten, een nieuw team binnen de Vlaamse overheid.
Werkt 'nudging' om trapgebruik te stimuleren? Drie veldstudies bij de Vlaamse overheid.
Heerlijk Helder. Hoe ga je strategisch om met een complex gedrag als communicatie?
Nudging in een belastingcontext. Hoe FOD Financiën dankzij gedragsinzichten burgers aanzet om sneller te betalen.
Wordt nudging in het beleid aanvaard in Vlaanderen?
Lucht in je leven. Een pilootproject rond milieu en gezondheid bij sociaal kwetsbare doelgroepen.
Save@work. Samen energie winnen.
Een duwtje in de groene richting naar een milieuverantwoord voedingspatroon. Gedragsonderzoek naar voedselverliezen en gedragsinzichten toepassen voor milieuverantwoorde consumptie van voeding.
Année
2018
Volume
2018
Numéro
4
Page
83
Langue
Néerlandais
Juridiction
Référence
K. RUBENS e.a., “Een duwtje in de groene richting naar een milieuverantwoord voedingspatroon. Gedragsonderzoek naar voedselverliezen en gedragsinzichten toepassen voor milieuverantwoorde consumptie van voeding.”, VTOM 2018, nr. 4, 83-102
Résumé
Het huidige voedingssysteem brengt een aanzienlijke milieu-impact met zich mee. Om die impact in de toekomst draagbaar te houden, moeten we ook inzetten op een ander consumptiepatroon. In dit artikel wordt dieper ingegaan op twee focuspunten van een milieuverantwoord consumptiepatroon: namelijk het beperken van voedselverlies en de keuze voor meer milieuverantwoorde producten. Er wordt gestart met een beschrijving van de context. Vervolgens komt voedselverlies bij Vlaamse huishoudens als eerste focus aan bod. Hierbij wordt, aan de hand van een gedragsonderzoek, uit de doeken gedaan hoe voedselverlies zich thuis manifesteert en welke drivers er te vinden zijn. Een aantal factoren zoals een goede planning, kookvaardigheid en het goed inschatten van de houdbaarheid van voedsel hebben een belangrijke invloed op de hoeveelheid voedselverlies die huishoudens genereren. De tweede focus van het artikel is het onderzoek naar het potentieel van het toepassen van gedragsinzichten in de praktijk. Hier werd nagegaan hoe consumenten meer milieuverantwoorde beslissingen kunnen maken tijdens het winkelen en het kiezen van een maaltijd in een bedrijfs- of studentenrestaurant. Op basis van inzichten uit gedragswetenschappen werden praktijkexperimenten ingezet in supermarkten en bedrijfsrestaurants. Uit de resultaten blijkt dat interventies (nudges) zowel op de korte en de lange termijn een aanzienlijk effect kunnen hebben. Zo kunnen we het aandeel van vegetarische producten sterk laten toenemen in het totale consumptiemandje en kunnen we meer dan de helft van de klanten stimuleren om te kiezen voor een kleinere portiegrootte van worst. Door het toepassen van psychologische mechanismen kunnen we de consument effectief stimuleren naar een meer milieuverantwoord consumptiepatroon.