- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 3
- Artikel
- Het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar toepassing: een Vlaamse troef.
Volume 2016 : 3
EDITORIAAL. Over de Europese ziel en of er geen betoging hoeft op het Martelarenplein?
Waar spreken we (niet) over als we het over 'vrijheid van onderwijs' hebben? Een analyse van 'onderwijsvrijheid' als sensitizing concept.
Consequenties van een vertrouwensbreuk tussen religieuze gezagsinstanties en hun inspecteurs godsdienstonderwijs in officiele scholen.
Durven onderbreken: solidariteit en burgerschap op de speelplaats.
Functioneren en evalueren in het basis- en secundair onderwijs. De procedure nader onderzocht.
Flexibele leerwegen in Vlaanderen: buiten de lijntjes kleuren?
Een meta-analyse van het verband tussen ouderlijke betrokkenheid enerzijds, schoolresultaten en gedrag anderzijds.
PISA en zijn verregaande ambities.
Wat kunnen internationale scholierentests ons (niet) leren over het Vlaamse onderwijs?
Een reis door de tijd en in de toekomst.
Het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar toepassing: een Vlaamse troef.
EHRM - staatsonderwijs - identiteitsgebonden organisaties - bescherming privéleven - godsdienstleerkracht - ontslag wegens echtscheiding en tweede huwelijk.
EDITORIAAL. Over de Europese ziel en of er geen betoging hoeft op het Martelarenplein?
Waar spreken we (niet) over als we het over 'vrijheid van onderwijs' hebben? Een analyse van 'onderwijsvrijheid' als sensitizing concept.
Consequenties van een vertrouwensbreuk tussen religieuze gezagsinstanties en hun inspecteurs godsdienstonderwijs in officiele scholen.
Durven onderbreken: solidariteit en burgerschap op de speelplaats.
Functioneren en evalueren in het basis- en secundair onderwijs. De procedure nader onderzocht.
Flexibele leerwegen in Vlaanderen: buiten de lijntjes kleuren?
Een meta-analyse van het verband tussen ouderlijke betrokkenheid enerzijds, schoolresultaten en gedrag anderzijds.
PISA en zijn verregaande ambities.
Wat kunnen internationale scholierentests ons (niet) leren over het Vlaamse onderwijs?
Een reis door de tijd en in de toekomst.
Het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar toepassing: een Vlaamse troef.
EHRM - staatsonderwijs - identiteitsgebonden organisaties - bescherming privéleven - godsdienstleerkracht - ontslag wegens echtscheiding en tweede huwelijk.
Jaar
2016
Volume
2016
Nummer
3
Pagina
213
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
K. DEBACKERE, “Het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar toepassing: een Vlaamse troef.”, T.O.R.B. 2016-17, nr. 3, 213-217
Samenvatting
Het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar toepassingen toe staat sinds enkele decennia hoog op de agenda van het wetenschaps- en innovatiebeleid, enerzijds, en van het beleid van onderzoeksorganisaties en ondernemingen, anderzijds. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling en implementatie van het Triple Helix-concept. In dit artikel staan we stil bij de dynamieken van het Triple Helix-model en de steeds meer intense translatie tussen kennis en toepassing. Deze intense translatie genereert diverse spillovers tussen de wereld van het onderzoek en die van de toepassing, waarvan de cognitieve spillovers niet de minste zijn. Deze translatie gedijt bovendien best wanneer de nodige organisatorische maatregelen genomen worden evenals de gepaste wettelijke kaders gecreëerd worden. Er wordt besloten dat Vlaanderen en haar onderzoeksinstellingen, waaronder ook VITO, in deze materie over de nodige troeven beschikken en puike prestaties neerzetten.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!