- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 3
- Artikel
- Een meta-analyse van het verband tussen ouderlijke betrokkenheid enerzijds, schoolresultaten en gedrag anderzijds.
Volume 2016 : 3
EDITORIAAL. Over de Europese ziel en of er geen betoging hoeft op het Martelarenplein?
Waar spreken we (niet) over als we het over 'vrijheid van onderwijs' hebben? Een analyse van 'onderwijsvrijheid' als sensitizing concept.
Consequenties van een vertrouwensbreuk tussen religieuze gezagsinstanties en hun inspecteurs godsdienstonderwijs in officiele scholen.
Durven onderbreken: solidariteit en burgerschap op de speelplaats.
Functioneren en evalueren in het basis- en secundair onderwijs. De procedure nader onderzocht.
Flexibele leerwegen in Vlaanderen: buiten de lijntjes kleuren?
Een meta-analyse van het verband tussen ouderlijke betrokkenheid enerzijds, schoolresultaten en gedrag anderzijds.
PISA en zijn verregaande ambities.
Wat kunnen internationale scholierentests ons (niet) leren over het Vlaamse onderwijs?
Een reis door de tijd en in de toekomst.
Het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar toepassing: een Vlaamse troef.
EHRM - staatsonderwijs - identiteitsgebonden organisaties - bescherming privéleven - godsdienstleerkracht - ontslag wegens echtscheiding en tweede huwelijk.
EDITORIAAL. Over de Europese ziel en of er geen betoging hoeft op het Martelarenplein?
Waar spreken we (niet) over als we het over 'vrijheid van onderwijs' hebben? Een analyse van 'onderwijsvrijheid' als sensitizing concept.
Consequenties van een vertrouwensbreuk tussen religieuze gezagsinstanties en hun inspecteurs godsdienstonderwijs in officiele scholen.
Durven onderbreken: solidariteit en burgerschap op de speelplaats.
Functioneren en evalueren in het basis- en secundair onderwijs. De procedure nader onderzocht.
Flexibele leerwegen in Vlaanderen: buiten de lijntjes kleuren?
Een meta-analyse van het verband tussen ouderlijke betrokkenheid enerzijds, schoolresultaten en gedrag anderzijds.
PISA en zijn verregaande ambities.
Wat kunnen internationale scholierentests ons (niet) leren over het Vlaamse onderwijs?
Een reis door de tijd en in de toekomst.
Het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar toepassing: een Vlaamse troef.
EHRM - staatsonderwijs - identiteitsgebonden organisaties - bescherming privéleven - godsdienstleerkracht - ontslag wegens echtscheiding en tweede huwelijk.
Jaar
2016
Volume
2016
Nummer
3
Pagina
181
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
W.H. JEYNES, “Een meta-analyse van het verband tussen ouderlijke betrokkenheid enerzijds, schoolresultaten en gedrag anderzijds.”, T.O.R.B. 2016-17, nr. 3, 181-192
Samenvatting
In de Verenigde Staten draagt de betrokkenheid van ouders merkbaar bij tot goede schoolprestaties van kinderen. Deze synthese van 6 meta-analyses die op hun beurt de resultaten van 160 onderzoeksrapporten bijeenbrengen, toont aan in welke mate en waarom dat het geval is. Het resultaat verschilt volgens de vorm en de plaats van ouderlijke betrokkenheid. Het grootste positieve effect treedt op wanneer ouders thuis hun kinderen er op subtiele wijze toe brengen om veel van zichzelf en hun eigen inspanningen te verwachten. Ook de levensstijl van de ouders straalt sterk af op de resultaten van de kinderen, met name wanneer het kind bij zijn ouders zowel "warme liefde" als "structuur en organisatie" ziet. Verder is het bijzonder gunstig voor de studieresultaten dat ouders met hun kinderen lezen en voorlezen. Veel met de kinderen praten over wat er op school gebeurt, helpt ook, maar minder.
Dat ouders regelmatig deelnemen aan oudercontacten of schoolactiviteiten, huistaken nakijken of op andere wijze samenwerken met het schoolteam, is positief maar minder dan de betrokkenheid thuis. Programma's van de overheid en de scholen om de ouders meer te betrekken bij het onderwijs van hun kinderen leveren goede resultaten, maar spontane en vrijwillige inzet door ouders werkt beter. Ook voor de minderheidsgroepen van Latino's of mensen van Afrikaanse achtergrond, blijft de vaststelling overeind dat meer ouderlijke betrokkenheid tot betere studieresultaten leidt, en wel doorheen de hele schoolcarrière van peutertuin tot universiteit. De positieve impact voor de academische slaagkansen is zeer duidelijk, maar ook, in mindere mate, voor hun gedrag op school. Ouderlijke betrokkenheid kan een deel uitmaken van de oplossing om de prestatiekloof te dempen.
De metastudies tonen duidelijk aan dat kinderen van deze minderheidsgroepen die opgroeien in stabiele, diep religieuze gezinnen even goed scoren als gemiddelde 'blanke' Amerikanen voor de meeste vakken en voor alle testen.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!