Volume 2017 : 4
Editoriaal. Overheidsmanagement in volle transformatie.
"Beleidsmanagement is het geloof in kennis en in de waarde van het compromis". Interview met Jos Delbeke, Nederlandstalige Overheidsmanager van het Jaar 2015.
"We durven nog altijd niet echt groot te denken". Interview met Gunther Broucke, Nederlandstalige Overheidsmanager van het Jaar 2016.
Digitale dienstverlening in Vlaanderen: waar liggen lokale besturen wakker van?
Transitiemanagement in Vlaanderen. Het faciliteren van disruptieve verandering en radicale innovatie.
Cocreatie bij de federale overheid: de douaneadministratie als pionier.
Een buurt van burgers? Coproductie in de Rabotwijk te Gent.
Zelffinanciering als bedrijfsmodel voor openbare diensten. Gevalstudie Justitie.
Editoriaal. Overheidsmanagement in volle transformatie.
"Beleidsmanagement is het geloof in kennis en in de waarde van het compromis". Interview met Jos Delbeke, Nederlandstalige Overheidsmanager van het Jaar 2015.
"We durven nog altijd niet echt groot te denken". Interview met Gunther Broucke, Nederlandstalige Overheidsmanager van het Jaar 2016.
Digitale dienstverlening in Vlaanderen: waar liggen lokale besturen wakker van?
Transitiemanagement in Vlaanderen. Het faciliteren van disruptieve verandering en radicale innovatie.
Cocreatie bij de federale overheid: de douaneadministratie als pionier.
Een buurt van burgers? Coproductie in de Rabotwijk te Gent.
Zelffinanciering als bedrijfsmodel voor openbare diensten. Gevalstudie Justitie.
Année
2017
Volume
2017
Numéro
4
Page
17
Langue
Néerlandais
Juridiction
Référence
J. DEWAELE, “Digitale dienstverlening in Vlaanderen: waar liggen lokale besturen wakker van?”, VTOM 2017, nr. 4, 17-25
Résumé
De I-Monitor van 2016 gaf ons inzicht in de digitale maturiteit van lokale besturen in Vlaanderen. De besturen met de meeste groeimarge konden vervolgens intekenen op een gesubsidieerd ondersteuningsaanbod vanuit het programma Vlaanderen Radicaal Digitaal. 28 besturen hebben ondertussen ingetekend op dit door de VVSG gecoördineerde aanbod. Op basis van die ondersteuningstrajecten hebben we de voorbije maanden meer inzichten verworven in de prioriteiten die lokale besturen op het vlak van digitale dienstverlening aankaarten.
In dit artikel focussen we in het eerste deel op de prioriteiten die de participerende lokale besturen hebben aangegeven in de bevraging van de I-Monitor én de prioriteiten die ze hebben aangekaart na de intakegesprekken voor het ondersteuningstraject. In het tweede deel geven we de analyse weer van de lokale beleidsdocumenten met expliciete linken naar ambities op vlak van digitalisering. We eindigen dit artikel met een aantal tussentijdse conclusies.