Année
2016
Volume
2016
Numéro
2
Page
25
Langue
Néerlandais
Juridiction
Référence
C. GIJSELINCKX, “Beleidsevaluatie ter ondersteuning van evidence-informed beleid in Onderwijs en Vorming.”, VTOM 2016, nr. 2, 25-30
Résumé
Het beleidsdomein Onderwijs en Vorming kent een rijke traditie van beleidsevaluatie. Beleidsevaluatie wordt gezien als een belangrijk instrument voor evidence-informed beleid. Dit wordt mogelijk gemaakt door een evaluatievriendelijke cultuur bij management en politieke verantwoordelijken, de grote vraag naar evaluaties vanwege de stakeholders en adviesraden en de aanwezigheid van expertise om evaluaties uit te besteden en (indien beperkt) uit te voeren. Een beleidsevaluatiecel zorgt voor de coördinatie, ondersteuning en professionalisering van de beleidsevaluaties en laat zich daarbij inspireren door inzichten uit de wetenschappelijke literatuur over causaliteit en evaluatie. In deze bijdrage lichten we de voornaamste inzichten toe en beschrijven we de vorming en ondersteuning waarin het departement Onderwijs en Vorming voorziet op het vlak van beleidsevaluatie.