Jaar
2017
Volume
2017
Nummer
3
Pagina
17
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
A. DE BRABANDERE, “Twintig jaar performantie-audit in het onderwijs.”, VTOM 2017, nr. 3, 17-32
Samenvatting
Sinds 1998 heeft het Rekenhof dertig audits uitgevoerd over diverse onderwijsthema's. Die kennen een ontwikkeling: meer en meer onderzoeken zij het beleid en de beleidsresultaten, hoewel performantie-audits ook nog altijd rechtmatigheids- en beheersaspecten kunnen behandelen. Die evolutie werd gestuurd door organisatorische wijzigingen, strategische plannen en een aangepaste selectiemethode van auditthema's. Zij had gevolgen voor de toepasbare auditnormen en onderzoeksmethoden en de vereiste competenties van de auditeurs. Ook waren voor de audits andere data vereist. Specifiek voor onderwijsaudits is de grondwettelijke context waarmee rekening moet worden gehouden. In de laatste decennia is de zorg voor stakeholders en voor de impact van de audits toegenomen.